Álvaro Negro (Lalín, 1973) is an artist who has been analysing the pictorial genre without losing sight of the historical issues that, by similarity or contrast, are relevant to his contemporary status. Thus, in his works we can find references to light in Renaissance painting and to an awareness of colour as regards its historical connotations, a formal display that goes beyond the composition—in photography or video—, as well as a constant concern for the modulation of space and architecture. His images are rooted in the temporal space issue, and even though they are often abstract, they establish a connection with everyday experiences. His field of action also extends to writing, with essays and texts on other artists, and to curating.

 

___

 

Álvaro Negro (Lalín, 1973) viene analizando el género pictórico sin perder de vista las cuestiones históricas que, por similitud o contraste, son pertinentes respecto a su estatus contemporáneo. Así, en sus trabajos podemos encontrar referencias a la luz en la pintura del Renacimiento, a una conciencia del color respecto a sus connotaciones históricas, un despliegue formal más allá del cuadro —en la fotografía o el vídeo—, y una constante preocupación por la modulación del espacio y la arquitectura. Sus imágenes se enraízan en la cuestión espacio-temporal, y aun siendo muchas veces abstractas, establecen una ligazón con experiencias de lo cotidiano. Su campo de acción también se extiende a la escritura, con ensayos y textos sobre otros artistas, y al comisariado.